Προτού
ο νατουραλισμός προσγειώσει το θεατρικό ύφος στο επίπεδο της
«φυσικότητας» ήταν συμφωνημένο άγραφα κι αυτονόητο πως το ποιητικό
έργο –και το Θέατρο είναι ποίηση ή τίποτα- στηριζόταν σε μια σύμβαση
που μεταπλάθει το καθημερινό, το μετουσιώνει και το εξαίρει. Η μετάπλαση
αυτή είναι συνήθως ανεπαίσθητη, τόσο επιδέξια ώστε να μην καταργεί αλλά
τουναντίον να τονίζει, την εντύπωση του αληθινού. Δεν πέφτει όμως
ποτέ στο επίπεδο του φωτογραφικά «φυσικού». Η αλήθεια είναι η περιοχή
της Τέχνης, όχι η φυσικότης.
Ο νατουραλισμός είναι
υπεύθυνος για την θανάσιμη σύγχυση των δύο αυτών όρων. Υποκαθιστώντας
την αλήθεια με την φυσικότητα, στέρησε το δραματικό θέατρο από την
ικανότητα να συλλαμβάνει το βαθύτερα αληθινό. Γιατί η αλήθεια της
Τέχνης είναι ζωή συμπυκνωμένη, εντατική εν δράσει, με χαρακτήρα
οικουμενικό, ενώ η φυσικότητα είναι απατηλό στιγμιότυπο.
(Απόσπασμα από το βιβλίο του Γ. Γληνού: «Ώρες σκηνής»)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου